"De beschreven cliëntverhalen zijn zorgvuldig geanonimiseerd. Namen, situaties en specifieke details zijn zodanig gewijzigd dat de oorspronkelijke personen niet herleidbaar zijn.
Over het nut van overlevingsmechanismen.
Heb je stress misschien?
Stress? Daar is mijn clown.
Het gezin met drie kinderen zit aan tafel en Lukas trekt al de hele tijd gekke grimassen, en doet mee met de kinderen om de gekste opmerkingen te maken.
De kinderen vinden het dolheerlijk wanneer papa zijn Clown naar boven haalt. Marion ergert zich. Haar ijverige Ordehouder en Controlehouder vinden het maar niks en vooral storend om tijdens deze ochtendspits alles in goede banen te houden. De kinderen moeten tijdig naar school, de ontbijttafel moet afgeruimd, en er moeten nog afspraken gemaakt worden.
Elke poging tot gesprek en elke vraag worden beantwoord met een nog clowneskere reactie. Geïrriteerd haalt Marion uit: “Doe niet zo kinderachtig”.
"Je hebt toch altijd gezegd dat je vier kinderen wou!”, grapt hij.
Lukas maakte een burn-out door en moet die dag op sollicitatiegesprek voor een nieuwe job…
Zachter zegt ze nu tegen hem: “Lukas, jij hebt stress ,hé..."
Het komt duidelijk binnen. Lukas krijgt tranen in de ogen en loopt de kamer uit…
Zijn Clown voelt zich “ontmaskerd” en de kleine jongen in hem voelt zich bang en onzeker.
Na het vertrek van de kinderen naar school, kan Marion haar Ordehouder loslaten en haar Inlever inzetten om met hem te praten en tot hem door te dringen.
Tijdens een sessie waarbij Lukas zijn hoofdrolspelers naar boven haalt, staat de clown in de schijnwerpers. Hij wil hem er van halen.
“Hij is niet OK. Hij is echt té. Marion heeft gelijk."
Dan vraag ik hem wanneer Zijn Clown ontstaan is…
De Clown van Lukas is ontstaan in het begin van zijn puberteit. Lukas was een intelligente jongen die vol enthousiasme startte in het eerste jaar middelbaar.
Hij is enig kind en de scheiding van zijn ouders, de spanningen hierrond zorgden ervoor dat zijn leven overhoop gehaald werd. Hij kon bij niemand terecht. Een gevoel van diepe eenzaamheid. Zijn gedachten dwaalden voortdurend af in de lessen. Hij ontdekte dat als hij gekke dingen deed, dit niet alleen voor afleiding zorgde, maar dat zijn klasgenoten hem best leuk vonden.
En hoe zou het zijn geweest
als de clown er niet was geweest?
Lukas huivert bij die gedachte, en beseft hoe hard Zijn Clown hem heeft geholpen.
Op die manier bleef hij aansluiting vinden, en
hoefde hij de zwaarte van de eenzaamheid en het diepe verdriet niet steeds te voelen.
Ik vraag hem waar hij Zijn Clown nu wil plaatsen op zijn levenstoneel. “Laat hem maar staan”, zegt hij met een ondeugende blik in zijn ogen.
“Maar dan in dienst van Mijn Contactzoeker” en met Mijn Verantwoordelijke erbij, is het wel OK. En Mijn Creatieveling helpt me ook wel om te ontstressen.
Nee, Lukas IS niet langer de Clown, hij HEEFT een Clown.
Welke hoofdrolspelers herken jij bij jezelf?
- Hoe reageer jij meestal op stress?
- Welke versie van jezelf verschijnt er dan spontaan?
- Hoe heeft deze versie van jezelf jou geholpen in jouw leven?
Of misschien herken je patronen bij de mensen waarmee je werkt.
OOK aan de slag met jouw eigen overlevingsstrategieen of van de mensen waarmee je werkt?
SCHRIJF JE vrijblijvend IN OP DE WACHTLIJST VAN HET TRAININGSTRAJECT
Wanneer de gordijnen voor de volgende editie openen, ben jij de allereerste die daarvan weet, én krijg je de kans om je in te schrijven aan bijzondere voorwaarden.
De gordijnen zullen in maart of april opnieuw open gaan.